Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A világ első elektromos útja Svédországban – eRoadArlanda

2018.05.03

Svédország korábban is arról volt híres, hogy élvonalban áll a megújuló energiaforrások felhasználásának területén. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy most került átadásra általuk az első elektromos útszakasz. Az útszakasz Stockholmon kívül helyezkedik el és közel 2 km hosszú. Az említett úton két sín található ami az elektromos áramot vezeti és ezáltal újratölti a gépjárművek és tehergépkocsik akkumulátorát.

Habár még csak most lett átadva, a kormány közutakért felelős képviseletének már előzetes tervei vannak az úthálózat országos kiterjesztésére.

Svédország célja, hogy függetlenedjen a fosszilis energiáktól 2030-ig. Ehhez többek között szükséges 70%-os csökkentést elérni a közlekedési szektorban.

A technológia gazdasági céllal jött létre. Első ízben azért, hogy összekapcsolja a Stockholm Arlanda Repülőteret a város külső területére eső logisztikai kerülettel. Ezzel megoldva azt a régóta fennálló problémát, hogy az elektromos gépjárművek feltöltve maradjanak ezen a vonalon, illetve hogy a gyártása ezeknek az akkumulátoroknak megfizethetőbb, elérhetőbb legyen.

Az energia két sínen van vezetve az úton amire egy gépkocsi alján elhelyezett karral lehet rácsatlakozni. Amikor egy gépjármű megáll az áramátvitel is lekapcsol. Mindemellett a rendszer képes kiszámolni a gépjármű fogyasztását, ami lehetővé teszi, hogy az elektromos költségeket felhasználókra vagy kocsikra le lehessen osztani, ezzel megoldva a rendszer használatának kifizetését.

A “dinamikus töltés” azt jelenti, hogy a jövőben a gépjárművek akkumulátora kisebbek is lehetnek és ezzel együtt az előállítása is megfizethetőbb lesz.

Elsőként a PostNord nevű logisztikai cég egyik tehergépkocsija próbálhatta ki az elektromos utat.

Svédországban ma közel fél millió kilométernyi út van amiből 20.000 km autópálya.  Egyesek szerint elegendő a 20.000 kilométernyi autópályát elektromosítani, míg mások úgy gondolják, hogy a távolság 2 autópálya között sosem több 45 kilométernél amit az elektromos autók már újratöltés nélkül megtudnak tenni, így elegendő lenne csak 5.000 kilométerben gondolkodni.